Godziny przelotów
Dzień odlotu i powrotu wlicza się w całkowity czas trwania imprezy turystycznej. Godziny przelotu ustalane są przez przewoźnika w porozumieniu z lotnictwem cywilnym. Mogą one ulec zmianie w stosunku do podanego przy zawieraniu umowy rozkładu lotów. Przyczyny mogą być różne: niekorzystne warunki pogodowe, wzmożony ruch lotniczy, konieczne prace konserwacyjne. W związku z tym uprzejmie prosimy o kontakt z biurem podróży na dzień przed wylotem w celu potwierdzenia aktualnej godziny wylotu.
Zbiórka na lotnisku
Zbiórka uczestników na lotnisku odbywa się na 2 godziny przed planowanym odlotem, przy stanowisku biura podróży, z którego macie wykupiony wyjazd. Zgłaszacie się Państwo z dokumentami podróży (umowa-zgłoszenie oraz dowód wpłaty), a na miejscu zostaną Państwu wydane bilety lotnicze i inne potrzebne dokumenty. Bilet lotniczy obejmuje przelot tam i z powrotem, należy zachować go na drogę powrotną. Po otrzymaniu biletów należy udać się na odprawę biletowo — bagażową, gdzie otrzymają Państwo kartę pokładową oraz kwit bagażowy, które powinno się zachować do momentu odbioru bagażu.
Dokumenty wyjazdowe
W krajach Unii Europejskiej obywatele polscy nie potrzebują wizy ani paszportów (wystarczy dowód osobisty). We wszystkich pozostałych krajach Świata, w tym Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (Rosja i kraje byłego ZSRR, kraje dawnej Jugosławii, Albania), potrzebne są paszporty (ważne minimum 6 miesięcy od daty powrotu z wyjazdu), a często także wizy. W przypadku wyjazdu do kraju, w którym wymagane są wizy, są Państwo zobowiązani do dostarczenia do biura dokumentów umożliwiających otrzymanie wizy w terminie określonym w ofercie. W przypadku wyjazdów do krajów byłego ZSRR lub krajów pozaeuropejskich kontrole graniczne są bardziej rygorystyczne. Podczas podróży paszport zawsze należy mieć przy sobie.
Bagaż
Na lotniskach Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii i Szwajcarii obowiązują nowe zasady ochrony, ograniczające ilość płynów, które pasażerowie mogą przenosić przez stanowiska kontroli bezpieczeństwa. Płyny przewożone w bagażu osobistym (zabieranym do kabiny pasażerskiej) powinny znajdować się w pojemnikach nie większych, niż 100 ml każdy oraz winny być zapakowane w jedną przezroczystą, plastikową i zamykaną torbę o pojemności nie przekraczającej 1 l. Torby powinny być dostępne w portach lotniczych. Osobnej kontroli poddane zostaną również okrycia wierzchnie pasażerów, komputery przenośne i inne większe urządzenia elektryczne zabierane do kabiny pasażerskiej. Zgodnie z regulaminami przewozu lekarstwa, okulary optyczne i klucze powinny być przewożone w bagażu podręcznym. Radzimy wszelkie kosmetyki, płyny oraz ostre narzędzia (nożyczki, scyzoryki itp.) zapakować do bagażu głównego. Jeśli chodzi o wagę bagażu, to jest ona ustalana indywidualnie przez poszczególne linie lotnicze, ale z reguły w przypadku lotów czarterowych limit bagażu głównego wynosi od 15-20 kg., a podręcznego 5 kg./osobę.
Odprawa przy stanowisku check-in
Przy stanowisku check-in odprawiony jest bagaż rejestrowany oraz sprawdzone są dokumenty: dowód lub paszport oraz bilet lub potwierdzenie rezerwacji. Lecąc do USA, lub innych krajów wymagających wizy, należy przygotować do sprawdzenia paszport z wizą. Przy odprawie agent obsługi naziemnej przekazuje kartę pokładową (boarding card) z dołączonymi do niej potwierdzeniami nadania bagażu. Karta pokładowa jest dokumentem, który uprawnia do zakupów w sklepach zlokalizowanych za strefą kontroli bezpieczeństwa oraz wejścia na pokład samolotu. Potwierdzenia nadania bagażu są niezbędne przy ewentualnej reklamacji bagażowej.
Kontrola Bezpieczeństwa
Po przejściu przez kontrolę dokumentów, każdy pasażer i jego bagaż podręczny poddawany jest szczegółowej kontroli bezpieczeństwa. Bagaż prześwietlany jest przez specjalne urządzenia. Każdy pasażer przechodzi przez bramkę do wykrywania materiałów niebezpiecznych. W celu przyspieszenia kontroli bezpieczeństwa pasażerowie proszeni są o pozbycie się przedmiotów metalowych i włożenie ich do specjalnych pojemników. Po kontroli przedmioty zwracane są pasażerom, za wyjątkiem tych, których przewożenie na pokładzie samolotu jest zabronione.
Funkcjonariusze Straży Granicznej mogą również poprosić o zdjęcie obuwia, i prześwietlić go w urządzeniu rentgenowskim.
Zapoznanie się z poniższymi informacjami pozwoli przyśpieszyć przejście kontroli.
Podczas kontroli wszystkie przedmioty metalowe: klucze, zegarki, paski, telefony komórkowe, bilon, itp., sprzęt elektroniczny, bagaż podręczny oraz nakrycie wierzchnie należy umieścić w pojemniku i położyć je na taśmie urządzenia rentgenowskiego. Podczas kontroli bezpieczeństwa na lotnisku pasażerowie proszeni są o przekazanie do sprawdzenia plastikowych toreb z opakowaniami zawierającymi substancje płynne.
Wejście na pokład samolotu (boarding)
Wejście na pokład samolotu rozpoczyna się o godzinie określonej na karcie pokładowej (pozycja: „boarding time”). Numer wyjścia (gatu) na pokład samolotu znajduje się również na karcie pokładowej. Informacje o godzinie rozpoczęcia odprawy przy wejściu na pokład oraz numery wyjść są wyświetlane także na monitorach informacyjnych w strefie pasażerskiej.
Na pokład samolotu pasażerowie wchodzą rękawem pasażerskim, a jeżeli samolot stoi na stanowisku oddalonym, podróżnych dowozi do niego wygodny autobus płytowy. Wybór typu stanowiska, na którym oczekuje samolot zależy od decyzji przewoźnika
Po wyjściu z samolotu
Jeżeli po wylądowaniu samolot zaparkuje na stanowisku postojowym oddalonym od terminalu, do hali odbioru bagażu pasażerowie zostaną dowiezieni autobusem.
Jeżeli po wylądowaniu samolot zadokował do jednego z rękawów pasażerskich, wychodząc należy kierować się tablicami oznaczonymi „Odbiór bagażu i wyjście”. Wychodząc z samolotu rękawem pasażerowie znajdą się na najwyższym poziomie terminalu. Ich bagaż zostanie dostarczony do hali odbioru bagażu. Hala znajduje się na najniższym poziomie lotniska, do której można dostać się schodami ruchomymi, bądź windą.
Na ekranach w hali odbioru bagażu znajdują się informacje, na którym pasie transmisyjnym pojawią się bagaże z samolotu.
Po odebraniu bagażu należy się udać do wybranego wyjścia oznaczonego:
- „NIC DO OCLENIA” (korytarz zielony), jeżeli pasażer nie wwozi towarów przewyższających ulgi celne.
- „TOWARY DO OCLENIA” (korytarz czerwony), jeżeli pasażer wwozi towary przewyższające ulgi celne.
Zagubiony bagaż
Pasażer, który po przylocie stwierdzi, że zaginął jego bagaż, powinien zgłosić się do znajdujących się w hali odbioru bagażu Biur Bagażu Zagubionego.