Poradnik Podróżnika

Przed wyjazdem na wymarzone wakacje warto zapoznać się z podstawowymi pojęciami i zasadami obowiązującymi zarówno przed jak i w trakcie pobytu. Mamy nadzieję, że nasz mały poradnik pomoże w przygotowaniach do podróży.

Warunki uczestnictwa

Warunki Uczestnictwa w imprezie turystycznej są indywidualne dla każdego organizatora wypoczynku i powinny być zawsze dołączone do Umowy-Zgłoszenia w imprezie turystycznej. Określają one prawa i obowiązki klientów, zawierają informacje o ubezpieczeniu oraz wszelkie niezbędne informacje związane z zawarciem umowy.

Ubezpieczenie

Wszyscy klienci korzystający z wyjazdów zorganizowanych z biurem podróży są ubezpieczeni z zakresie : KL i NNW oraz bagażu podróżnego. Szczegółowe warunki ubezpieczenia znajdują się w Warunkach Uczestnictwa każdego organizatora. Istniej też możliwość dokupienia ubezpieczenia od następstw chorób przewlekłych.

Po podróży

Po podróży koniecznie skontaktuj się z naszym biurem (mailowo, telefonicznie), aby przekazać nam swoją relację z wakacji i podzielić się wrażeniami. Czekamy na Państwa opinie, a jeśli sobie życzycie, to Wasza relacja z podróży może zostać zamieszczona na naszej stronie www. Chętnie zamieścimy też Wasze najciekawsze zdjęcia w naszej galerii.

Jak rezerwować ?

Pierwszy sposób – samodzielny wybór oferty przy pomocy wyszukiwarki.

Wyszukiwarka jest narzędziem ułatwiającym odnalezienie interesującej oferty zgodnie z wyznaczonymi kryteriami. Wybierając rodzaj oferty, kraj, standard zakwaterowania i termin wyjazdu pojawi się lista ofert spełniających zaznaczone kryteria. Po odnalezieniu interesującej oferty wystarczy złożyć wstępną i niezobowiązująca rezerwację przez stronę  lub zadzwonić do naszego biura i poinformować konsultanta o dokonanym wyborze w celu sprawdzenia dostępności miejsc.

Drugi sposób – pomoc konsultanta.

Aby skorzystać z pomocy konsultanta należy zadzwonić do naszego biura i podać oczekiwania związane z wyjazdem, takie jak : termin, kierunek, ilość osób, wiek dzieci, rodzaj zakwaterowania i wyżywienia, rodzaj dojazdu itp. Prosimy również o podanie adresu e-mail lub telefonu do Państwa. Nasi konsultanci przedstawią Państwu ciekawe propozycje wyjazdu w możliwie najbliższym czasie, maksymalnie ciągu 24 godzin.

Wstępna rezerwacja

Wstępna rezerwacja jest całkowicie bezpłatna i niezobowiązująca. Najłatwiej dokonać ją klikając „rezerwuj” przy wybranym terminie wyjazdu. Kolejnym krokiem jest wypełnienie formularza z danymi uczestników wyjazdu. W każdej chwili mogą Państwo bezkosztowo anulować wstępną rezerwację. W większości przypadków wstępna rezerwacja trwa 24 godziny, chyba że konsultant poinformuje, iż jest  inaczej (najczęściej w przypadku ofert last minute termin ten jest krótszy). Jeżeli w tym czasie nie dojdzie do sfinalizowania transakcji w postaci płatności i zawarcia umowy, wówczas wstępna rezerwacja wygasa.

Rezerwacja

Po założeniu wstępnej rezerwacji konsultant skontaktuje sie z Państwem w celu uzgodnienia szczegółów rezerwacji i przygotuje dla Państwa komplet dokumentów niezbędnych do dokonania rezerwacji (umowa-zgłoszenie udziału w imprezie turystycznej, warunki  uczestnictwa). Dokumenty rezerwacyjne zostaną do Państwa wysłane za pośrednictwem poczty elektronicznej lub faxem – zgodnie z Państwa życzeniem. Przy zawieraniu umowy wymagana jest wpłata zaliczki, o wysokości której poinformuje konsultant. O ile jest to oferta typu  last minute lub krótkoterminowa (do wyjazdu pozostało mniej niż 30 dni) wymagana jest pełna wpłata.

Zawarcie umowy

Po otrzymaniu umowy wraz z warunkami uczestnictwa wystarczy ją czytelnie podpisać oraz odesłać pocztą elektroniczną lub faxem do naszych konsultantów wraz z potwierdzeniem dokonania przelewu (zaliczka lub całość w zależności od ustaleń).

Sposób płatności

Płatności można dokonać następująco:
1. przelewem elektronicznym lub tradycyjnym
2. przekazem pocztowym przelewem tradycyjnym
3. gotówką w biurze.

W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o telefoniczny kontakt z naszym biurem.

Na lotnisku

Godziny przelotów

Dzień odlotu i powrotu wlicza się w całkowity czas trwania imprezy turystycznej. Godziny przelotu ustalane są przez przewoźnika w porozumieniu z lotnictwem cywilnym. Mogą one ulec zmianie w stosunku do podanego przy zawieraniu umowy rozkładu lotów. Przyczyny mogą być różne: niekorzystne warunki pogodowe, wzmożony ruch lotniczy, konieczne prace konserwacyjne. W związku z tym uprzejmie prosimy o kontakt z biurem podróży na dzień przed wylotem w celu potwierdzenia aktualnej godziny wylotu.

Zbiórka na lotnisku

Zbiórka uczestników na lotnisku odbywa się na 2 godziny przed planowanym odlotem, przy stanowisku biura podróży, z którego macie wykupiony wyjazd. Zgłaszacie się Państwo z dokumentami podróży (umowa-zgłoszenie oraz dowód wpłaty), a na miejscu zostaną Państwu wydane bilety lotnicze i inne potrzebne dokumenty. Bilet lotniczy obejmuje przelot tam i z powrotem, należy zachować go na drogę powrotną. Po otrzymaniu biletów należy udać się na odprawę biletowo — bagażową, gdzie otrzymają Państwo kartę pokładową oraz kwit bagażowy, które powinno się zachować do momentu odbioru bagażu.

Dokumenty wyjazdowe

W krajach Unii Europejskiej obywatele polscy nie potrzebują wizy ani paszportów (wystarczy dowód osobisty). We wszystkich pozostałych krajach Świata, w tym Europy Wschodniej i Południowo-Wschodniej (Rosja i kraje byłego ZSRR, kraje dawnej Jugosławii, Albania), potrzebne są paszporty (ważne minimum 6 miesięcy od daty powrotu z wyjazdu), a często także wizy. W przypadku wyjazdu do kraju, w którym wymagane są wizy, są Państwo zobowiązani do dostarczenia do biura dokumentów umożliwiających otrzymanie wizy w terminie określonym w ofercie. W przypadku wyjazdów do krajów byłego ZSRR lub krajów pozaeuropejskich kontrole graniczne są bardziej rygorystyczne. Podczas podróży paszport zawsze należy mieć przy sobie.

Bagaż

Na lotniskach Unii Europejskiej, a także Norwegii, Islandii i Szwajcarii obowiązują nowe zasady ochrony, ograniczające ilość płynów, które pasażerowie mogą przenosić przez stanowiska kontroli bezpieczeństwa. Płyny przewożone w bagażu osobistym (zabieranym do kabiny pasażerskiej) powinny znajdować się w pojemnikach nie większych, niż 100 ml każdy oraz winny być zapakowane w jedną przezroczystą, plastikową i zamykaną torbę o pojemności nie przekraczającej 1 l. Torby powinny być dostępne w portach lotniczych. Osobnej kontroli poddane zostaną również okrycia wierzchnie pasażerów, komputery przenośne i inne większe urządzenia elektryczne zabierane do kabiny pasażerskiej. Zgodnie z regulaminami przewozu lekarstwa, okulary optyczne i klucze powinny być przewożone w bagażu podręcznym. Radzimy wszelkie kosmetyki, płyny oraz ostre narzędzia (nożyczki, scyzoryki itp.) zapakować do bagażu głównego. Jeśli chodzi o wagę bagażu, to jest ona ustalana indywidualnie przez poszczególne linie lotnicze, ale z reguły w przypadku lotów czarterowych limit bagażu głównego wynosi od 15-20 kg., a podręcznego 5 kg./osobę.

Odprawa przy stanowisku check-in

Przy stanowisku check-in odprawiony jest bagaż rejestrowany oraz sprawdzone są dokumenty: dowód lub paszport oraz bilet lub potwierdzenie rezerwacji. Lecąc do USA, lub innych krajów wymagających wizy, należy przygotować do sprawdzenia paszport z wizą. Przy odprawie agent obsługi naziemnej przekazuje kartę pokładową (boarding card) z dołączonymi do niej potwierdzeniami nadania bagażu. Karta pokładowa jest dokumentem, który uprawnia do zakupów w sklepach zlokalizowanych za strefą kontroli bezpieczeństwa oraz wejścia na pokład samolotu. Potwierdzenia nadania bagażu są niezbędne przy ewentualnej reklamacji bagażowej.

Kontrola Bezpieczeństwa

Po przejściu przez kontrolę dokumentów, każdy pasażer i jego bagaż podręczny poddawany jest szczegółowej kontroli bezpieczeństwa. Bagaż prześwietlany jest przez specjalne urządzenia. Każdy pasażer przechodzi przez bramkę do wykrywania materiałów niebezpiecznych. W celu przyspieszenia kontroli bezpieczeństwa pasażerowie proszeni są o pozbycie się przedmiotów metalowych i włożenie ich do specjalnych pojemników. Po kontroli przedmioty zwracane są pasażerom, za wyjątkiem tych, których przewożenie na pokładzie samolotu jest zabronione.

Funkcjonariusze Straży Granicznej mogą również poprosić o zdjęcie obuwia, i prześwietlić go w urządzeniu rentgenowskim.

Zapoznanie się z poniższymi informacjami pozwoli przyśpieszyć przejście kontroli.

Podczas kontroli wszystkie przedmioty metalowe: klucze, zegarki, paski, telefony komórkowe, bilon, itp., sprzęt elektroniczny, bagaż podręczny oraz nakrycie wierzchnie należy umieścić w pojemniku i położyć je na taśmie urządzenia rentgenowskiego. Podczas kontroli bezpieczeństwa na lotnisku pasażerowie proszeni są o przekazanie do sprawdzenia plastikowych toreb z opakowaniami zawierającymi substancje płynne.

Wejście na pokład samolotu (boarding)

Wejście na pokład samolotu rozpoczyna się o godzinie określonej na karcie pokładowej (pozycja: „boarding time”). Numer wyjścia (gatu) na pokład samolotu znajduje się również na karcie pokładowej. Informacje o godzinie rozpoczęcia odprawy przy wejściu na pokład oraz numery wyjść są wyświetlane także na monitorach informacyjnych w strefie pasażerskiej.

Na pokład samolotu pasażerowie wchodzą rękawem pasażerskim, a jeżeli samolot stoi na stanowisku oddalonym, podróżnych dowozi do niego wygodny autobus płytowy. Wybór typu stanowiska, na którym oczekuje samolot zależy od decyzji przewoźnika

Po wyjściu z samolotu

Jeżeli po wylądowaniu samolot zaparkuje na stanowisku postojowym oddalonym od terminalu, do hali odbioru bagażu pasażerowie zostaną dowiezieni autobusem.

Jeżeli po wylądowaniu samolot zadokował do jednego z rękawów pasażerskich, wychodząc należy kierować się tablicami oznaczonymi „Odbiór bagażu i wyjście”. Wychodząc z samolotu rękawem pasażerowie znajdą się na najwyższym poziomie terminalu. Ich bagaż zostanie dostarczony do hali odbioru bagażu. Hala znajduje się na najniższym poziomie lotniska, do której można dostać się schodami ruchomymi, bądź windą.

Na ekranach w hali odbioru bagażu znajdują się informacje, na którym pasie transmisyjnym pojawią się bagaże z samolotu.
Po odebraniu bagażu należy się udać do wybranego wyjścia oznaczonego:

  • „NIC DO OCLENIA” (korytarz zielony), jeżeli pasażer nie wwozi towarów przewyższających ulgi celne.
  • „TOWARY DO OCLENIA” (korytarz czerwony), jeżeli pasażer wwozi towary przewyższające ulgi celne.

Zagubiony bagaż

Pasażer, który po przylocie stwierdzi, że zaginął jego bagaż, powinien zgłosić się do znajdujących się w hali odbioru bagażu Biur Bagażu Zagubionego.

W hotelu

Doba hotelowa

Doba hotelowa przeważnie rozpoczyna się o godzinie 14:00 a kończy o godz. 12.00. Wcześniejszy przyjazd lub późny wyjazd nie uprawnia do dłuższego korzystania z pokoju. Przedłużenie korzystania z pokoju możliwe jest poprzez indywidualne uzgodnienie z recepcją. Pobierana jest wtedy dodatkowa opłata.

Wyżywienie

Rodzaj posiłku określony jest w opisie świadczeń zawartych w cenie imprezy (np. śniadanie kontynentalne, obiadokolacja serwowana, bufet).

  • AI- pełne wyżywienie: śniadania, obiady, kolacje, przekąski między posiłkami, napoje bezalkoholowe, alkohole (lokalne). Szczegółowy opis „All Inclusive” znajdą Państwo przy opisie każdego hotelu.
  • FB – pełne wyżywienie: śniadania, obiady, kolacje – napoje są dodatkowo płatne, chyba, że szczegółowy opis wyżywienia przy hotelu zawiera informację o napojach.
  • HB – śniadania i obiadokolacje – napoje do kolacji są dodatkowo płatne.
  • BB – śniadania.
  • OV – bez wyżywienia.

Opieka rezydenta

Jest osoba znajdującą się w miejscu wyjazdu przez cały sezon i odpowiada za techniczną organizację pobytu, zakwaterowanie, transfery, spotkania informacyjne oraz za pośrednictwo w sprzedaży imprez fakultatywnych. Nie zawsze będzie on mógł jednak towarzyszyć Państwu podczas transferów i imprez fakultatywnych. Prosimy także pamiętać, iż rezydent niekoniecznie będzie zakwaterowany w tym samym obiekcie, w którym Państwo mieszkacie. Stąd też kontakt z rezydentem będziecie mieli podczas jego ustalonych dyżurów w miejscu Państwa zakwaterowania, a w sytuacjach awaryjnych pod podanym przez niego numerem telefonu.

Wycieczki fakultatywne

W trakcie pobytu w miejscowości wypoczynkowej organizowane są wycieczki fakultatywne (nie objęte ramowym programem imprezy), obejmujące zwiedzanie najbardziej znanych i interesujących zakątków w danym kraju lub poznanie miejscowych obyczajów. Opłaty za imprezy fakultatywne są pobierane w miejscu pobytu z reguły w EURO lub USD. Orientacyjne ceny wycieczek fakultatywnych możecie Państwo uzyskać w biurze podróży przed wyjazdem.

Dostawka

Większość obiektów nie posiada pokoi 3-osobowych. Pokoje dla trzech osób tworzone są poprzez dostawienie dodatkowego łóżka do pokoju 2-osobowego. Przez dostawkę rozumie się tapczan, rozkładany fotel lub lekkie składane łóżko. Łóżka dostawiane nie należą do stałego wyposażenia pokoju i mogą nie dorównywać standardem stałym miejscom do spania. Wstawienie dodatkowego miejsca do spania zmniejsza powierzchnię mieszkalną.